Hvorfor er høytid blitt hjelpeorganisasjonenes store tigge-tid?

En liten tanke nå i disse juletider.  

Nå i disse høytidsdagene i julen, og før jul, går det veldig mye “reklame”  på TV om å gi til og støtte ulike organisasjoner. Samtidig som kjøpepresset er enormt stort. Ja, vi har alle lært å gi og hjelpe dem som ikke har det like godt som oss. Men hva skjedde med det å hjelpe resten av året? Har barn i andre land det kun vanskelig i julen? Jeg tror personlig at hvis dem kunne velge mellom å ha det bedre resten av året, enn kun en dag, så tror jeg selv de velger resten av året.

Skal virkelig media gi oss dårlig samvittighet for at vi prioriterer familie og venner i julen, og gir til organisasjoner resten av året?

En ting som jeg derimot synes er veldig bra, det er å kunne donere en sum så man kan bidra til at alle i Norge får en god julemiddag. Hjelpeorganisasjoner som hjelper med små gaver til barn som ikke får gaver.  Slike tiltak i julen er tommel opp! Andre organisasjoner trenger like mye hjelp i mars som desember.

Noen tanker fra meg med oppfordring til å støtte organisasjoner også andre deler av året.  Har man kun litt å bidra med, så er det bedre enn ingenting.

Ha en fin og fredfull romjul ❤ 

4 kommentarer
    1. Jeg liker ikke den nye plattformen…ennå. Som her for eksempel, vi får jo ikke beskjed når vi får svar på kommentarer vi gjør på hverandres blogger, det er litt dumt, for jeg glemmer at jeg kommentert, også er det bare tilfeldighet at jeg husker å gå innom for å se om jeg har fått svar. Det er litt synd, men det kan jo hende at det blir bedre. Jeg savner også at vi ikke kan legge til de bloggene vi vil følge, og på den måten se når de har lagt ut nye innlegg, slik som på den gamle plattformen.

      Føre jeg blogget på blogg.no blogget jeg på wordpress, der hadde man alle verktøy og muligheter tilgjengelig. Jeg håper at blogg.no gir oss de samme muligheten her snart.

      Ha en fin første arbeidsuke 🙂

    2. Tenker litt på alle som ikke har det bra i Norge jeg, mange som ikke har råd eller penger til og kose seg som man heller ikke ser eller hører om. Det er mange barn som gruer seg mange voksene gruer seg for de ikke har ekstra penger. Sikkert mange som ikke tør eller vil fortelle om dette også.
      Hvorfor skal vi hjelpe alle utenfor Norge denne perioden når vi har mange som trenger det her hjemme.

    3. Man prøver nok å bruke nordmenns samvittighet til å få flere til å gi. Jeg synes det er fint å gi når man har til overs, og kan gi bort. Men jeg har ikke dårlig samvittighet for å først og fremst ta vare på mine egne rundt meg føre jeg tenker på andre. For hvem andre enn meg sjøl skal jeg tenke først på, jo de som står meg nærmest, jeg kan ikke hoppe over mine nærmeste og så tenke på andre. Egoist? Vel, gjennom året har også “vanlige” folk sine utfordringer gjennom et år, så da er det greit å feire høytiden med sine egne uten å ha dårlig samvittighet for det.

      Men det er også litt rart at det er kun i Jula man ser alt dette på tv, trenger de ikke hjelp ellers i året? Og hvor var reklamen for Afrika (som vi tradisjonelt ser fra) når vi for ei tid tilbake hadde den store folkevandringen fra Øst Europa? Da var det bare de som trengte hjelp.

      Å drive hjelpeorganisasjon er big business, det sitter en håndfull og tjener masse penger på dette, det blir feil, det blir blodpenger.

      Hvordan liker du den nye bloggplattformen?

      Ha en fortsatt fin 1.juledag.

      1. Da er vi nok enige 🙂 Den nye plattformen… Ja hva kan man si … kan iallefall ikke si at jeg liker den, men blir vel en vanesak. Hva synes du?

        Ha en fin romjul 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg