Møkka lei julen! Eller, det jævla kjøpe presset!

Hysteri!

Nå er det snart jul og gavehysteriet har holdt på en stund. (Alt for mange år faktisk) Og det er ennå noen dager igjen.

Ja, dere har ennå 6 dager igjen til å bruke opp lønningen, og makse ut kredittkortene. 

Er det virkelig sånn julen har blitt? At man må kjøpe så dyre gaver at man må slite hele januar eller flere måneder etter med å betale?

De store gigant-kjedene reklamerer for en PC til kun 6900! Løp og kjøp! Det er jo et kupp! Eller slalomutstyr til 4999. TV til 9000.  Det er iallefall ingen som får så dyre gaver av meg. 

Julen handler vel om mere enn dyre gaver?  Misforstå meg rett, jeg elsker gaver.  Og jeg elsker å gi gaver. Men det er jo ikke meningen at andre skal bli blakke pga meg.

For noen år tilbake, hadde jeg og ei veninne en fin ting. Vi ga kun gaver til hverandre som vi hadde laget. Om det var hjemmelaget snop, håndverk eller hva som helst, bare vi la litt innsats og hjerte i det. Så gikk vi over til å ta en tur ut for å spise middag og fjase før jul istedet for. Men nå bor vi så langt fra hverandre at det er umulig å få til. Men veldig gode minner å ha! 

Her i huset, så er vi vel ganske flinke til å kjøpe praktiske ting i gaver. Barn får leker i fleng og husker ikke hvem dem får hva av. Vi får nå gode tilbakemeldinger på at gavene blir godt tatt imot og glede blir vist. Noen småting får dem i tillegg da 😊  Noe av de lureste vi har funnet på sammen med mi søster, det er gaven til vår bestemor. Eldre mennesker har jo stort sett skapene fulle og alt dem trenger, så hun får gavekort på kafeen så hun kan kose seg ute med sine venner. Den gleden hun viser for det gavekortet, den er stor.

Mange velger også å donere eller gi til ulike organisasjoner. Noen ønsker å bli fadder, noen gir f.eks en geit til en familie i et fattig land, og noen ønsker å gi til kreftforeningen. Som noen kanskje har fått med seg, så prøver vi å samle inn 50000 til kreftforeningen. Pengene som kommer inn der, går direkte til forskning på beinmargskreft. Dette har blitt en hjertesak, da svigerfar døde av den type kreft i november. Hvis du vil bidra, så kan du gjøre det HER . Alle donasjoner , små som store, er hjertelig velkomne❤

Så hva gjør dere? Uansett valgene deres, så ønsker jeg dere en god førjulstid. Stopp opp og gjør dagen til et annet menneske bra. Ikke alle har det like godt, og mange gruer seg til jul 💙

 

5 kommentarer
    1. Du skriver flott, det er at de ønsker seg dyrere å flottere gaver, i 2017 bestemte jeg meg for å strikke hjemmelaget gaver, så de fleste fikk genser i gave av meg og mine. Flott engasjement å samle inn til Kreftforeningen.

    2. Jeg elsker julen. Men dyre gaver, niks..vi holder det rimelig. Man får mange flotte, rimelige ting også, nemlig. Ikke fråtser vi julemat i to uker heller. Det holder med et par dager. Baksten er også lettvint, noe hjemmebakt, noe kjøpt. Sånt som vi vet går med. Så jeg synes vi har en fin jul med måtehold, jeg.

    3. Tiden har endret seg, det er helt sikkert. I en litt skummel retning også. Jeg prøver å ikke bli en del av det, og låser meg inni min lille boble. Blir ikke folk fornøyde, ja da får de INGENTING neste år. Jeg har heldigvis ikke opplevd det enda, men det er klart. Alt som skal gies skal ha “wow” effekt. Det virker i hvertfall som om det skal være sånn. Hmm.. Får håpe trenden snur 🙂

    4. Unnskyld at jeg spør, men hvem er det som sier at man må kjøpe dyre gaver? Folk som mener at man må gjøre det “alle andre” gjør …?
      Her er en liten gave fra meg i form av årets juleeventyr, som ikke kostet noen verdens ting, bortsett fra litt kreativ tankevirksomhet og mye humor:
      http://www.brian.no/?x=entry:entry171206-213502
      Så nei – fargerike gaver behøver ikke å koste noe; å åpne lommeboken i altfor stor grad vitner bare om mangel på skaperkraft og fantasi.
      På den annen side begriper jeg ikke hvorfor folk plutselig har behov for å være snille ved juletider – for å sitere noe jeg skrev ifjor: “Det er bedre å bry seg litt hver eneste dag enn å bry seg mye én dag i året, slappe av med god samvittighet, og la være å bry seg de 364 andre dagene.”
      Ønsker også deg en fortsatt fin førjulstid. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg