Alkohol i julen, hvem tar seg av barna?

Det er så viktig! Så utrolig viktig ! Jeg håper og tror at de fleste er enige med meg. Eller? 

Julen 2015

Jeg vet jeg nå står i fare for å bli “halshogd” av enten den ene eller den andre. Et utrolig ømfintlig tema.

Nå i disse tider er det veldig mye prat om “hvit” jul. En jul der man tar hensyn til barn når det kommer til alkohol og rusmidler.

Men hva menes med hvit jul? Kan man da ikke nyte en øl til ribba eller en akevitt til pinnekjøttet? Eller kan man ikke heller vise barn at man kan nyte litt alkohol uten å måtte drikke seg full? 

Ja, jeg vet at mange endrer oppførsel etter 2 øl. Men jeg tror de fleste er voksne nok til å kjenne sine begrensninger når barn er tilstede. 

Uheldigvis er det for mange barn som gruer seg til jul fordi voksne drikker seg fulle. Tenk å være et barn som gruer seg til en så fantastisk dag. Jeg kan faktisk ikke forestille meg hvordan det er. 

Jeg er selv oppvokst med at det var lov med en øl til maten, ettersom jeg kan huske. Men det var ingen selvfølge at alle voksne valgte det. Heller langt derifra. 

 Jeg kan ikke huske selv å ha hatt alkohol på julaften. Jeg har aldri hatt noe lyst på det. Den ene dagen i året, den er ikke kun for barn skjønner du. Den er også for slike som meg. Sånne som meg som elsker jula, og alt som følger med. Og jeg syns det er kjekt å kunne kjøre hvis noe skulle skje.  

Men bare så det er sagt, en øl eller to skader ingen. Måtehold kalles det vel kanskje. Ja, barn merker fort forskjell, men det er jo ikke meningen at folk skal drikke seg fulle… da har dem et problem i mine øyner.

Uansett, jeg koser meg mye bedre uten alkohol på en slik dag. Gjør du? 

Hva tenker dere om dette temaet?  Noen som vil dele meninger? 

Så vær så snill, ikke gi barn noen grunn til å grue seg til en slik dag. Vær voksen og vis måtehold.

8 kommentarer
    1. Fra en fagarbeiders ståsted, Har man først barna i julen, så synes jeg at de fortjener en jul uten at foreldrene må drikke alkohol,det er fort gjort at en enhet , blir til flere enheter:( mange mener mye om det emne, men her blir det alkoholfritt 😀

    2. Måtehold er en fin ting ja. 🙂
      Jeg har for det meste holdt meg til et glassvin til maten og drukket mineralvann resten av kvelden. Ellers er det ikke bare de små barnas dag, som du sier. Den er for oss store unger også. <3

    3. Hei.
      Fant bloggen din ved en tilfeldighet. Må først få si at Rednecks serien på tv har gitt mye god underholdning.
      Jul og alkohol. Jeg har bare gode minner fra barndommen med øl og akevitt til maten. De voksne har kost seg med det til maten som et tilbehør. Slik har det også vært hos oss når vi har feiret Jul med våre barn, som i dag er 23 og 20. Det blir en akevitt og øl til Julemiddagen, og en øl i sofaen når vi har satt oss. Etter det blir det faktisk Julebrus eller Cola.
      Håper som deg at folk veit sin “besøkstid” med alkohol på en slik dag.
      God Jul til deg og Kristian.

    4. Er enig i det du skriver. Verken før eller etter at jeg selv fikk barn har julaften vært en dag for fyll (alt til sin tid), opplevde nok litt fyll i barndommen uten at det gikk helt over styr , men det burde være mulig for folk uten problemer med alkohol å styre seg akkurat på denne dagen , spesielt når det er barn tilstede.
      ..hvis ikke har de som du sier , ett problem/sykdom. ! Ha en strålende jul .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg