Gi faen i å lære bort dine fordommer, til ditt barn!

Nå som skolen starter etter ferien, er det mye snakk om mobbing.

Jeg har skjønt at det er et sinnsykt stort press for å passe inn i ulike vennegjenger.  Jeg får faktisk hakeslepp innimellom når jeg ser hva ungdommer får av klær og diverse. 

Jeg vet iallefall at vår økonomi ikke strekker til hvis vi skal matche de “kuleste”. Men er det klærne som definerer hvor mye hver enkelte er værdt? 

Hvem starter egentlig disse trendene? Media? Ja visst, absolutt. Venner? Ingen tvil. Foreldre/foresatte? BINGO ! 

Det er tross alt noen som starter med å kjøpe den nyeste trendene til sine barn, jeg tviler på at barn og ungdom selv har lommepenger til å kjøpe en genser til 1200,- .   Ja, foreldre/foresatte vil at barna skal være godt likt, men til en hver pris? 

Jeg har blitt såpass voksen at mine venner får like meg for den jeg er, og ikke for at jeg har ett par dritfine, dyre boots 😉 Som jeg faktisk kjøpte til vårt bryllup, og kan bruke i mange år fremover.

Mitt råd til dere som oppdrar barn og ungdom : prøv å lær dem at  alle er like mye verdt. Klisje’ ? Ja. Fakta? Hva tror du?  Jeg driter vel i om du har bukse fra H&M eller Carlings, jeg ser ikke forskjell uansett 😂

Et annet innlegg jeg har skrevet om mobbing, finner du HER

Bildet over teksten sier ganske så mye. Tenk litt over det

10 kommentarer
    1. Et flott innlegg. Nå har vi råd til å gi barna våre det dyreste, men det skjer ikke ! Merkeklær til barn som vokser er slett ikke noe særlig. Det blir kanskje noe annet når de blir eldre, men det får vi se på. Det er vi foreldre som former barna våre, men dessverre også miljøet. Det kan vi dessverre ikke kom fra.
      Det har dessverre alltid vært slik på skoler at de KULE er best. Vi har noen foreldrepar i min sønn sin klasse. Han er 11 år. De guttene har ALT. Dyre sykler og dyre klær. Og ingen er så populære som dem! Det er heller ikke så “snille” gutter, da de liker å tøffe seg å mobbe de svakeste. Jeg har en liten tro på at de foreldrene gir sine sønner mer materiale ting enn oppmerksomhet, kjærlighet og det guttene ellers har behov for. Men det er kun spekulasjon fra min side.

    2. Er enig i det du skriver – men tror nok at hele samfunnet vårt er blitt litt slik. Marielle ting. Om det er ubevisst av de som har penger til dette, eller bevisst vet jeg ikke. Igjen tror jeg nok ikke alle kan gi etter for disse dyre vanene.
      Uansett – jeg tror at det viktigste vi kan lære våre barn, ungdom som jeg har at det er ulikheter. Alle er like mye verdt, og alle har talenter. Rett og slett bygge opp selvtilliten. Når det gjelder selvtillit tror jeg like mye det er vi voksne som overfører vår usikkerhet over på barna. Komplekst og vanskelig dette – akkurat som med mobbing.

    3. Jeg tror greia er at foreldre må begynne å snakke sammen, og enes om noen rammer. Det er sef ikke gitt at alle blir med på dette her, men da blir det jo ev bare ungene til disse unntakene som kjører på med merkeklær. Jeg vil iallefall tro det kun ville være noen ytterst få unntak som ville vært negative til slike overenskomster, -og det snodige er at det er svært skjelden de rikeste som har behov for å ‘briefe’ på denne måten.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg